Warsztaty wiosenne

kwitnące kwiatkiOrganizowane przez nas rozpoczynające się w marcu warsztaty wiosenne to doskonała okazja do obserwowania budzącej się do życia przyrody, zapoznania się z wielkanocnymi tradycjami i zabawy na świeżym powietrzu. Zapraszamy do udziału w fantastycznych warsztatach wiosennych, podczas których ubieramy i wyprowadzamy Marzannę, tym samym żegnając zimę. Wiosna to także czas malowania pisanek i wykonywania wielu prac ogrodniczych.

 

Program warsztatów wiosennych:

Marzec:

  • „Wiosna tuż, tuż...”

  • „Pisanki, pisanki...”

 

Kwiecień:

  • „Wiosna tuż, tuż...”

  • „Pisanki, pisanki...”

  • „Jestem sobie ogrodniczka”

  • „Dawno temu w zagrodzie”

  • „Od baranka do ubranka”

  • „Dzień Rodziny”

  • „Plener plastyczny”

  • „Olimpiada sportowa”

 

Maj:

  • „Jestem sobie ogrodniczka”

  • „Dawno temu w zagrodzie”

  • „Wizyta w pasiece”

  • „Od baranka do ubranka”

  • „Dzień Rodziny”

  • „Plener plastyczny”

  • „Olimpiada sportowa”

 

Okolice marca to doskonały czas, by opowiedzieć naszym milusińskim o zachowaniu natury podczas zmiany pór roku. To też okazja, by zapoznać dzieci z przedchrześcijańskimi obrzędami związanymi z nadejściem wiosny.

Podczas zabaw maluchy dowiadują się, na czym polega zmiana pory roku. Starsze dzieci poznają astronomiczne zjawisko wydłużania dnia, młodsze omawiają przedwiosenne anomalia pogodowe przy okazji zabawy dramowej. Po krótkiej nauce zwijania kwiatów z papieru, dziewczynki przygotowują i wyprowadzają gaik, chłopcy natomiast ubierają Marzannę. Potem, podczas uroczystego wyprowadzenia Marzanny w asyście gaika, dzieci słuchają dawnych historii dotyczących jej topienia. Podczas powrotów z wyprawy razem z dziećmi szukamy pierwszych oznak wiosny. Nie obędzie się też bez pierwszych wiosennych prac w ogrodzie. Później każdy może wykonać mini-gaik, który zabierze ze sobą do domu.

W okresie poprzedzającym Święta Wielkanocne proponujemy zajęcia, które wprowadzą maluchy w klimat świąt. W ich trakcie dzieci poznają zwyczaje wielkanocne z różnych stron kraju, zapoznają się z symboliką palm, jaj i innych regionalnych elementów obrzędowych. Posłuchają też opowieści biblijnych oraz legend dotyczących Wielkanocy.

Na warsztatach wielkanocnych maluchy uczą się wić tradycyjne palemki wielkanocne. Wspólnie przygotowują kwiaty do palmy kurpiowskiej, którą potem wykonują. Poznają rozmaite techniki zdobienia jaj wielkanocnych. Zaznajamiają się z metodą nakładania wosku, rycia, czy też naklejania łowickich oklejanek. Podczas warsztatów nie może zabraknąć miejsca na tradycyjne mazurki, które dzieci własnoręcznie dekorują.

Wprowadzony przez nas element zajęć plastycznych urozmaica wesołe i edukacyjne zabawy. Ma on na celu zapoznanie małych uczestników z obrzędami związanymi z Wielkim Postem, Niedzielą Palmową, Wielkim Piątkiem oraz Lanym Poniedziałkiem. Nie zabraknie też pieśni wielkopostnych oraz spotkania z małymi mieszkańcami naszej zagrody, w której dzieci znajdą kurczaczka, baranka, może też króliczka – najsympatyczniejsze symbole wielkanocne.

Dzieci – podobnie jak ich rodzice – chętnie spędzają czas na działkach czy w ogrodach. Mają tam okazję do relaksu i zabawy. Przy okazji mogą też się wiele nauczyć.

Aby w pełni cieszyć się pięknem ogrodu, trzeba go wiosną odpowiednio przygotować. Prace zwykle polegają na skopaniu ziemi i jej zagrabieniu, przygotowaniu grządek, posadzeniu cebul i sadzonek kwiatów, a także wysianiu warzyw. Nie można też zapomnieć o przygotowaniu rozsady oraz wykonaniu wielu innych prac, których w wiosennym ogrodzie jest zwykle bez liku. Podczas zajęć dzieci poznają sposoby rozmnażania roślin. Mogą też wykazać się znajomością nasion oraz umiejętnością opieki nad własnoręcznie posadzoną roślinką.„Dawno temu w zagrodzie”

W czasie zajęć edukacyjnych dzieci mają okazję do wypróbowania dawnych narzędzi i poznania metod uprawy roli sprzed 100 lat. Dowiadują się również, jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie i uczą się przygotowania tradycyjnych produktów żywnościowych w ekologiczny sposób, produkowania odzieży oraz ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Dzieci w trakcie warsztatów poznają na czym polega obrządek gospodarski.

W czasie zajęć edukacyjnych dzieci mają okazję do wypróbowania dawnych narzędzi i poznania metod uprawy roli sprzed 100 lat. Dowiadują się również, jak wyglądała codzienna praca w gospodarstwie i uczą się przygotowania tradycyjnych produktów żywnościowych w ekologiczny sposób, produkowania odzieży oraz ciekawych sposobów na spędzanie wolnego czasu. Dzieci w trakcie warsztatów poznają na czym polega obrządek gospodarski.

 

Skąd ludzie brali ubrania w czasach, kiedy nie było galerii handlowych? Na to pytanie dzieci znajdują odpowiedź podczas naszych zajęć plenerowych. W czasie warsztatów maluchy poznają kolejne etapy obróbki wełny, z której wyrabiano niegdyś ubrania. Od karmienia owiec, poprzez przędzenie, tkanie, do zdobienia gotowych tkanin. Dzieci zapoznają się też z dawnymi narzędziami służącymi do produkcji odzieży. Podczas pracy uczą się zapominanych w dobie komputerów i butów na rzepy prostych czynności manualnych. Przykładowo haftowanie serwetek jest okazją do trenowania posługiwania się igłą. Natomiast zwijanie motków z nici, doskonali synchronizację motoryczną dzieci. Zajęcia pokazują, że do tkania nie są potrzebne skomplikowane warsztaty. Wystarczy kilka listewek – i już mamy krosno. Każde dziecko może w trakcie warsztatów zrobić dla siebie zabawkę. Nie jest to wprawdzie lalka ze sklepu, ale czy własnoręcznie zrobiona laleczka, pompon lub aniołek nie mają większej wartości emocjonalnej?

”Dzień Matki”, „Dzień Dziecka”, „Dzień Ojca” – krótko mówiąc – „Dzień Rodziny”, a zatem okazja do tego, aby przyjrzeć się innym rodzinom, np. tym pochodzącym ze świata zwierzęcego. Różne modele, różny podział obowiązków, różne więzi emocjonalne. Przykłady układów rodzinnych możemy zaobserwować w naszej zagrodzie zwierząt. Jest też okazja do tego, żeby przygotować swoim bliskim kilka plastycznych niespodzianek. Nie może również zabraknąć nauki „rodzinnych” piosenek i zabaw tanecznych.

 

„Więc chodź, pomaluj mój świat...!” Pokazujemy, że nie tylko farby liczą się w historii sztuki. W trakcie zajęć dzieci poznają różne formy działań plastycznych. Pracują w zespołach i indywidualnie, wykonują prace różnymi technikami plastycznymi, ćwiczą sprawność obu rąk, poznają zasady łączenia kolorów, rozwijają przy tym wszystkim wyobraźnię i kreatywność.

W okresie wiosny i lata proponujemy zapoznanie się z jedną z najbardziej pracowitych społeczności, występujących w bogatym świecie fauny. Przy okazji zabawy dramowej dzieci poznają zasady funkcjonowania pszczelej rodziny. Po zabawie pszczelarze, śladem swoich małych przyjaciół, idą do pracy. Składają ramki na węzę, wirują plastry w miodarce, oglądają narzędzia i akcesoria niezbędne do pracy pszczelarza. Wreszcie, w całkowicie bezpiecznych warunkach, zaglądają do ula i podglądają, co te małe owady tam robią... Po tych emocjonujących oględzinach maluchy zajmują się sadzeniem roślin miododajnych, słodką degustacją miodu oraz odlewami woskowych zawieszek.

Teraz konkursy, mecze, mistrzostwa... A wszystko wywodzi się z antycznej Olimpiady. Podczas jej trwania narody jednoczyły się i zawierały pokój. Natomiast zawodnicy rywalizowali według uczciwych zasad i zawsze z honorem!
Te i inne piękne idee igrzysk olimpijskich dzieci poznają w czasie wprowadzenia do naszej małej Olimpiady. Po zapaleniu znicza, złożeniu przysięgi olimpijczyka i odsłuchaniu hymnu, ruszamy z turniejem! Prowadzimy zawody drużynowe inspirowane konkurencjami starożytnymi. Jest również miejsce na konkurencje indywidualne czy też pobijanie rekordów, kibicowanie, wspólną mobilizację, sukces i sprawiedliwość. Przykładamy uwagę do tego, by każdy uczestnik pokonywał własne słabości, bo to stoi u podstaw sukcesu! Każde dziecko jest dla nas zwycięzcą i każde dostanie medal. Co więcej, każde z nich samo sobie ten medal zaprojektuje i wykona. Nie obędzie się też bez dyplomów i „pucharów” za uczestnictwo... Ale i tak najważniejsza jest dobra zabawa.